Monday, May 7, 2012

Hari Ibu pun "HARAM"? Semuanya HARAM. Jadi,apa yang halal?





Sambut hari ibu pulak haram??????? Goshhh...I do understand why "VALENTINE" is haram untuk umat Islam. But Hari ibu,WHY??? Cus sambutan tu asalnya upacara "worshiping" dan adat budaya luar yang berunsurkan keagamaan bukan islam?

Bukankah apa yang kita buat berpaksikan pada niat? Nawaitu ketika mengucapkan "Selamat Hari Ibu" kpd ibu kita itu adakah dengan niat kerana menghargai ibu kita sebagai seseorang yang tidak ternilai kerana ALLAH Ta'ala atau menyambutnya dengan niat penuh merujuk kpd "Mothering Sunday" yang dilakukan oleh orang Greece dulu kala??

Ingatan2 istimewa sebegini sebenarnya secara tidak sedar menyuburkan hubungan mesra sesama keluarga.Tolonglah kaji setelitinya sebelum terus meletakkan hukum.

Hari ibu ini bukan datang dari Kristian sahaja, malah seluruh pelusuk dunia yang rasa hormat pada ibu. For me, yang paling penting niat dan perbuatan itu sendiri. Kita niat nak bagi ibu kita happy dan perbuatan masa kita sambut Hari Ibu tu tak dilarang dari segi Islam. Mmg sayangi ibu setiap hari setiap masa, tapi adakah kita akan bawak ibu  makan dinner sama2, bawak dia jalan2 setiap hari dan setiap masa? Kalau kita buat macam tu selama 1 bulan atau tiap-tiap hari rasanya terus tak rasa apa2 dah takde sentimental value orang kate,alah bisa tegal biasa. bila kita buat sesuatu istimewa sekali atau dua kali dalam setahun, itulah yg memberi impak dan kesan pada seseorang Pendirian saya ianya adalah tidak haram. Even dalam Islam, kita disuruh berbuat baik untuk ibu kita.

Banyak sebab dan mengapa Hari Ibu ini wujud, contoh tujuan hari ibu disambut berbeza di sesebuah negara. Jadikanlah sambutan hari ibu di Malaysia ini adalah sambutan hari ibu yang islamik dan tidak lari dari landasan ajaran agama Islam itu sendiri bukan kerana memuja atau atas dasar keagamaan sahaja. So,mulakanlah segalanya dengan BISMILLAH dan niatkanlah kasih sayang kita kerana ALLAH.

Heboh di laman2 sosial nowadays ttg seorang Ustaz Facebook ni jatuhkan hukum bahawa Hari Ibu ni HARAM...entahlah Ustaz...ayUhhAaaaaI !!!

Tapi ada yang memberi feedback positive. Jika berminat boleh rujuk:-

From: @imammudaasyraf
Sy hormati pndgn alim ulamak yg jauh lbih faqih dlm mgharamkn Hari Ibu..namun sy dgn rendah diri TIDAK brsetuju utk mgharamkannya

sent via Twitter for iPhone

On Twitter:http://twitter.com/imammudaasyraf/status/199487879582457857
dan


From: @imammudaasyraf
Byk perkara perlu diharamkan jika illahnya tasyabbuh..namun dawabit tasyabbuh yg diberi masih longgar..

sent via Twitter for iPhone

On Twitter:http://twitter.com/imammudaasyraf/status/199508961668505600


1 comment:

Diam

Kadang kala, Berdiam diri itu penting demi untuk menjaga hati dan perasaan sendiri. Jika seseorang sudah menyakiti dengan sikap dan patah ka...