Tuesday, August 28, 2018

My Kinda Solution & Contribution...


teamdrrafidah #teammedic
My personal view, solution and contribution on this issue - the dressars & co. facebook post (dated 28 August 2018)


Ni bkn tentang melayu nak bunuh melayu or nak tabur pasir dalam periuk nasik sebangsa ke ape.

Awareness Dr. Rafidah ni melangkaui fonemena yang lebih kritikal dari tu.

Buah pinggang umpama nyawa kehidupan, hanya individu yang berdepan dengan risiko kerosakkan buah pinggang aje yang mengerti maksud Dr. Rafidah ni agaknya.

Yang marah jangan melenting tapi belajarlah. Ambil tahu kenapa kempen kesedaran seperti ini terpaksa di gerakkan secara "agresif".

I have lost my uncle due to kidney failure berasbabkan produk supplement drink berasaskan protein dari kekacang. Indeed, he's a chronic diabetic and gout. He possibly takde knowledge yg product tu might harm him.

I have witnessed his wife jaga dia dgn diabetic management yg baik ikut saranan doktor dan he's health condition sangat stabil until on the day his cousin datang promote produk tu kononnya baik untuk supply all vitamins yg dia perlu which is at the exact time, dia diharamkan dari mengambil apa² supplement berasaskan market's product. 

Halangan wife dan anak² pun dah tak diendah sebabnya zaman tu belum ada media social yang mampu spread awareness aggressively. Apa kata founder tu la yang terbaik, kerana pada dia founder dah guaranty supplement ni bagus. Why doubt kan!!

Just 3 weeks (sort of) after that, he passed on.

Yes, indeed. Masa dan ajal dia dah sampai. Mungkin dia yg 'cari nahas' cus dah tahu sakit but still nak consume the product. But things clearly can be controlled and avoided. 

Did he aware about the effects at the first place? 
Did he know that the product might be his killer?

This is what Dr Rafidah is doing - she's spreading awareness for the controls and avoids damage. 

Ini kerana kes nephro dikalangan individu kurang dari 40 tahun di Malaysia kini berada pada tahap yang sangat membimbangkan. 

Kerisauan yg patut timbul haruslah beyond than risaukan poket orang melayu/ibu tunggal rata²nya.

Maybe kalau knowledge such as what Dr. Rafidah sebarkan ni ada by that era, possibly he won't b manipulated.

Sellers shouldn't melenting, gula pun mudarat, cuma awareness of the effects pengambilan gula berlebihan need to go seiring with the penjualan supaya customers can be aware.

Drugs as well, dgn prescription yang tak terkawal it can be racun dan pembunuh instead of sepatutnya it supposedly to be penawar.

Konklusinya, apapun if berlebihan - might harm - Life taught me that. Its wrong to live in denial even truth may hurts.






No comments:

Post a Comment

Diam

Kadang kala, Berdiam diri itu penting demi untuk menjaga hati dan perasaan sendiri. Jika seseorang sudah menyakiti dengan sikap dan patah ka...