Thursday, August 2, 2018

Kisah suami aku N****, kau peduli apa?



Jangan menangis wahai ibunda.
Lapkan air matamu.
Let's get together with 'em in this battle and they'll be okay insyallah.

Kita ni kuat, sebab tu tuhan uji kita dengan cara ini (jodoh dengan lelaki kulit hitam).

Twins pun pernah berada dlm situasi ni. At government school, diorang always balik demotivated, unhappy dan tak bersemangat dengan persekitaran sekolah, twins ni type yang sangat suka ke sekolah, sangat aktif dengan aktiviti sekolah, pernah wakili zon dalam sukan bola jaring, wakil sekolah acara tarian, masuk macam² kelab dan aktiviti kokurikulum but diorang still tak happy dengan persekitaran (atas semua faktor) almost the same situation dengan 'anak yang menangis' dalam post ni sampaikan akedemik diorang effect teruk.

I decide to 'search' for the environment they need since and change following "what they need" rather than "what they have to".

I nekad, diorang dipindah sekolah yang pelajar disitu semua bukan warganegara Malaysia (dan ramai juga pelajar Afrika even tak sekelas dengan diorang - untuk buat diorang rasa belonging) dan hire seorang personal tutor untuk diorang. This is hard, demi Allah, berat hati nak decide at first. Tapi, I knew that I perlu nekad.

Once and for all ~~~

Syukur, ank² yang almost depression ni (sebab dah berada dalam keadaan anxiety sejak sekian lama bersekolah dan menahan emosi, lagi² dah menginjak usia remaja) lebih positif dan happy now. If dulu malu nak cakap, nak share apa² tentang daddy or family Nigeria diorang, banyak diam in public. Now, lots of changing. Bangga bercerita tentang their mixed family even sampai nak bawa bekal suji and egusi soup pegi sekolah. No more malu or demotivated macam dulu, even gambar nenek Nigeria pun bawak bg cikgu² tgk, klu dulu selagi blh sorok, diorang sorok. Takut family kena hina/ketawa.

Untuk bantu mereka, persekitaran is the main factor - no doubt.

Sorry to say kalau ank² bangsa kita yg dominasi, itulah ceritanya. Tak tau la apa yang silap. Ibu bapa ke atau anak itu sendiri yg memang nakal. Tak pasti juga sampai bila.

Whatsoever, mental health anak² kita tak mampu tunggu. Kita yang kena 'cari dan cipta' persekitaran yang baik untuk mereka. I took all the possibilities, risks and chances -  lepaskan hak keistimewaan (pendidikan under KPM) dan memilih utk isolate diri kitorang dari hak tersebut demi persekitaran yang membahagiakan buat diorang.

I never regret & will never be.
I wish to end this masterpiece with "..and we all live happily ever after" 😊😊😊

No comments:

Post a Comment

Diam

Kadang kala, Berdiam diri itu penting demi untuk menjaga hati dan perasaan sendiri. Jika seseorang sudah menyakiti dengan sikap dan patah ka...